ספינה ימית עם קונטיינר

סוגי מכולות להובלה ימית

אנו נעזור לכם להכיר סימני מסחר של המכולות, להבדיל ביניהן ולעשות את הבחירה הנכונה

החלטנו להציג בפניכם את כל הסוגים העיקריים של מכולות הובלה בציון המידות שלהן כך שגם מי שהנושא אינו מוכר לו כלל וכלל יקבל תמונה ברורה בתחום זה.
אכן קשה לעיתים להתמצא בסימני מסחר עם ראשי התיבות במיוחד כאשר באינטרנט אנו נתקלים בטבלאות הכוללות מידע מגמתי. אנו מקווים שבעזרתנו תוכלו לעשות בחירה מנומקת ונכונה.

וכעת למהות העניין – להלן סוגי מכולות להובלה ימית

מכולות להובלה של מטענים יבשים

למעשה מדובר כאן בארגזי ברזל רגילים להובלת מטענים שלא מחייבת שום תנאים מיוחדים. כאן מבדילים בין

מכולות מחסן מבנה אינו הרמטי. בעיות עם דלתות ומנגנוני נעילה. בדרך כלל מתאימים להובלת רהיטים וכדומה במטלות יום-יום. מועברים אך ורק ברכבים ולא בים ולא בפסי רכבת.

מכולות לתובלה (משומשות) – בדרך כלל חברות להובלה ימית משכירות אותן מיצרן. לאחר שימוש במשך תקופה מסוימת החברות האלה מחדשות את המלאי שלהן במכולות ומוכרות אותן למשתמשים אחרים. "הגיל" של המכולות האלה יכול להיות  בין 3 שנים ל-20 שנה. המכולות מסוג זה לא נאות במיוחד במראה החיצוני אך עונות על כל הדרישות בתנאיי הובלה שונים.

מכולות חדשות   – הנרכשות ישר מיצרן. במאה אחוז מהמקרים היו בשימוש פעם אחת בהובלה לישראל. זה נחוץ כדי להוריד ולו במקצת את המחיר כי אחרת הוא עלול היה להיות לא רציונלי לשוק. זאת אומרת שהמכולה הייתה מיוצרת באותה שנה אבל לא מן הנמנע כי יש עליה סימנים של שימוש קודם.

חשוב לדעת

במידה ואתם מעוניינים לרכוש אותה ב"מצב בתולי" תהיו מוכנים לחכות בתור של מספר חודשים וגם לשלם עבור משלוח מינימלי הכולל כמה עשרות פריטים.

מידות המכולות שהינן בשימוש רחב בישראל

 

חשוב לדעת

שוק מכולות למטענים יבשים מושפע במידה רבה מלוגיסטיקה. לכמות המכולות המוכנסות לארץ יש השפעה רבה מאוד על מחירן. כך למשל אם לישראל הוכנסו בתקופה אחרונה הרבה המכולות מסוג מסוים המחיר עליהן יהיה נמוך יחסית ומן הצד השני המכולות שבמחסור בארץ יהיו יקרות יותר והפער יכול להיות משמעותי למדי. לכן אם אתם מעוניינים לקנות מכולה תתחילו חיפושים ובירורים מראש.

הסחורות שעומדות להובלה הינן שונות ואי לכך ניתן לבחור מכולה במידות שונות ובמבנה שונה. בישראל שכיחות יותר מכולות בנות מידות כדלקמן:

* 20 רגל- אורכן 6 מטרים. על מוביל מכולות אחד אפשר למקם 2 מכולות עם מידות כאלה. ניתן להוביל אותן גם על מניפוליאטור. הסוג הזה הכי נפוץ בארץ.

* 40 רגל – אורכן 12 מטר. בחירה בסוג הינה רציונלית מאוד. בעלת תכולת גדולה והלוגיסטיקה שלה בישראל זולה יותר מאשר  מכולות בעלות מידות קטנות יותר.

* 45 רגל – אורכן 13 מטר. הסוג הזה די נדיר ולא זול ביותר.

* 10 רגל – אורכן 3 מטרים. בדרך כלל קיימות בקטגוריה "חדש" ומיובאות כחלק מן המכולות של 20 רגל המתפרקות לשתיים. נדירות ביותר ועולות לא פחות ממכולות בנות 20 ו-40 רגל ואולי אף יקרות מהן.

קיימות מכולות בנות 30 ו-50 רגל ואחרות אך בישראל אין להן שימוש.

מכולות לפי סוגי המבנה

נפוצים ביותר:

Dry Cube   * או  גם בסימון Dry Van ,DC, DV, GP  או "מכולה רגילה, סטנדרטית" – גובה 2.6 מטר.

 Cube  Hightאו גם בסימון HC, HQ  או "מכולה גבוהה" – הגובה שלה 2.9 מטר .

Pallet Wide  או PW – רחבה יותר ב-6 סמ'. תכולתה 32 אירו-פלטות במקום 23, דבר שמבטיח חסכון של 32% בהובלות.

Double Doors  (DD) – מכולה בעלת שתי דלתות משני הצדדים הצרים – דבר שמקל על טעינת המכולה

Open Top  (OT) – מכולה פתוחת גג עם יריעת בד או פלסטיק לכיסוי. נוחה להובלת מטענים חריגים

Open Side Side Door, OS, SD)) – במכולה מסוג זה נפתחות לא רק הדלתיים משני הצדדים הצרים אלא גם הדלתות המותקנות משני הצדדים הארוכים.

Hard Top (HT) – דומה במבנה ל"פתוחת גג" אך במקום יריעה לכיסוי יש בה גג קשה אשר ניתן להרכיב או להסיר לפי הצורך.

כדאי להוסיף לכך עוד כמה סוגים:

Flat Rack

מתקן יחסית חדש המיועד להובלה של מטענים חריגים, מבטיח חסכון משמועתי בנסיעות ללא מטען. למכולה מסוג זה אין דפנות בצדדים ארוכים  והוא דומה לקרון משטח אך שטחו פי 3 גדול יותר מקרון שכזה. הודות לדבר זה מובטח חיסכון פי 3 בהחזרת האריזה. יחד עם זאת יש לציין שמחירה (אפילו בהיותה משומשת) פי כמה גבוה יותר ממכולה רגילה למטענים יבשים. גובה שלה במצב מפורק – 2.6 מטר.

רוריק תולוכמ

מכולה ימית מקוררת היא חבילת הובלה המיועדת להובלת סחורות באונייה בתנאי טמפרטורה מיוחדים.

מכולות – טנק

סוג מיוחד הכולל מיכל בשלדת מתכת בממדי מכולה רגילה להובלת מטען יבש. הודות לכך את מכולה מסוג זה אפשר להעביר כמכולה רגילה להובלה ימית. המתקן עצמו מורכב למדי ומיועד להובלת מטעני מזון וכימיקליים וגם של גז.

תכונות מיוחדות של המכולות מסוג זה:

* עובי הדפנות

* מיקום הפתח למילוי וניקוז

* אפשרות לחימום המטען

* אפשרות לשמור על לחץ דרוש

סימני מסחר שהוענקו למכולת טנק תלויים בסוג המטען. מן העבר אנו מכירים סימנים כדלקמן:

IMO, IMO-0, IMO-1, IMO-2, IMO-5 כאשר כל סימן תואם לסוג המטען.

בהתאם ל-Portable Tank Instruction  נעשה מעבר לשימוש בסוגים המצוינים באות T פלוס מספר מ-1 ועד 75. השיטה החדשה עוזרת לבחור בסוג המכולה המתאימה ביותר למטען המועבר.

הקודים הנפוצים ביותר:

* T11 – למטעני מזון (תואם ל1–IMO לשעבר)

* T14

* T4

* T50 – מכולת-טנק הובלת גז

על פי כללים הקיימים לכל מטען חייבים להיות הוראות מפורטות להובלתו הכוללות ציון של:

* הלחץ הדרוש

* דרגת מסוכנות

* החום הדרוש

* או סוג מכולת-הטנק הספציפי.

מידות מיכל ים: גובה, אורך, רוחב

מידות מכולות

נפח של מכולה

נפח של מכולה נמדד ביחידות ששמן TEU – Twenty-foot Equivalent Units
מכולות מיוצרות בחמש מידות אורך אחידות: 20 רגל (6.10 מטר), 40 רגל (12.20 מטר), 45 רגל (13.72 מטר), 48 (14.63 מטר) ו-53 רגל (16.15 מטר).

מכולה 20 פיט DC (Dry Cube) 33-33,2 מטר קוב
מכולה 20 פיט HC (High Cube) 37,5 מטר קוב
מכולה 40 פיט DV (Dry Van) 67,3-67,8 מטר קוב
מכולה 40 פיט HC (High Cube) 75,6-76,5 מטר קוב
מכולה 45 פיט PW (Pallet Wide ) 85,1 מטר קוב
מכולה 45 פיט HCPW (High Cube Pallet Wide) 88,7-89.5 מטר קוב

מכולה 20 פיט DC (Dry Cube) (אורך 6 […]